Re-story

View Original

📖 Jennifer Maumont: “Ook in de accessoire- en schoenensector is slow fashion perfect mogelijk”

De Franse onderneemster Jennifer Maumont is het type voorbeeld van een doener die toont dat het wel degelijk anders kan. Deze voormalige marketingmanager van modehuis Dior vertaalde de heel andere kijk die ze na een wereldreis op de economie en op ondernemen kreeg in het opzetten van Jules & Jenn, een transparant en ecologisch accessoire- en schoenmerk. Net als steeds meer ondernemers wijst ze erop dat de economie, zoals we die pakweg de jongste zes decennia in stand houden, op een dood spoor zit. “Ondernemen moet om winst blijven draaien” zegt ze, “maar die winst moet verder kijken dan enkel de financiële neus lang is. De consument is heus wel bereid om een eerlijke prijs te betalen voor producten en diensten die meer rekening houden met de planeet. Het is echt een verkeerde perceptie dat enkel groene jongens en meisjes beducht zouden zijn voor wat we onze aarde aan het aandoen zijn.” 

Jennifer Maumont

Jennifer Maumont maakte carrière als marketingdirecteur bij de lederwarenafdeling van het modehuis Dior. Toen ze besliste om zelf te gaan ondernemen, was dat eigenlijk enkel met de bedoeling om het werk dat ze al deed te doen lonen voor zichzelf in plaats van voor haar werkgever.  

Ze lanceerde het schoenmerk Eclipse en paste daarbij dezelfde principes toe die ze bij Dior had gezien: veel collecties, die tegen een razendsnel tempo in China worden gemaakt, met een kwaliteit die verre van perfect is.  

“Mijn enige bedoeling was toen marketing optimaal inzetten om zoveel mogelijk nieuwe en bestaande klanten over de streep te trekken en om de consumenten aan te moedigen om altijd maar meer te kopen, zodat ik mijn winst en die van de investeerders in mijn jonge bedrijf kon verhogen”, kijkt ze terug.

“Kwantiteit ging boven kwaliteit, ‘push’ was belangrijker dan “pull” en winst was belangrijker dan het besef welke gevolgen die aanpak allemaal had voor de mensen en voor de planeet.”

De kentering

Een buitenlandse opdracht van haar echtgenoot met daaraan gekoppeld een reis langs veel verschillende landen, deed Jennifer Maumont beseffen dat de hele mode-industrie een gigantische vervuiler is en daardoor ook een grote verantwoordelijkheid draagt.

Jennifer: “Ik maakte een catharsis mee. De vervuiling in grote steden, de gejaagdheid om te overleven, de verloren gegane band met de natuur. Plots werden me heel wat zaken duidelijk.

Ik besliste onmiddellijk om het professioneel over een andere boeg te gooien. Mijn echtgenoot Julien zegde ook zijn job op en samen zijn we begonnen met het accessoire- en schoenenbedrijf Jules & Jenn.

In 2019 zijn we gestart met de verkoop van onze producten. We hebben een hele filosofie rond ‘slow fashion’ ontwikkeld en passen die ook consequent toe.”

Transparantie

Jennifer Maumont maakte met Jules & Jenn een bocht van 360 graden en opteerde voor een strategie die diametraal staat tegenover de aanpak die ze met Eclipse hanteerde.

Jennifer: “We gaan volledig voor de principes van ‘slow fashion’. We nemen tijd voor een kwalitatieve ambachtelijke vervaardiging van de producten dicht bij huis.

De medewerkers die in onze vier ateliers in Frankrijk en in de drie in Portugal, Italië en Spanje instaan voor de zoveel mogelijk ambachtelijke productie, krijgen de kans om van hun passie hun beroep te maken omdat we hen ook correct betalen en niet als nummers behandelen.

En onze marketing is niet langer gericht op het aanzetten tot steeds meer consumptie, maar juist op het bewust maken van de consument dat het ook met minder kan en dat er ook werkgevers zoals wij zijn, die ten opzichte van de mens en de planeet hun verantwoordelijkheid nemen.”

Ook het prijsbeleid volgt consequent de lijn van de nieuwe strategie. Dat gebeurt onder meer via  totale prijstransparantie. Als een paar laarzen bijvoorbeeld 125 euro kost, geeft Jules & Jenn ook aan waarom dat de prijs is op het etiket: het bedrag is netjes opgesplitst in de kostprijs voor materiaal, stukwerk, productiekosten en transport. 

Het merk hanteert om die reden ook nooit solden en doet niet mee aan promoties zoals Black Friday, want die ‘gekte’ staat haaks op de principes die het merk niet alleen naleeft maar ook zoveel mogelijk promoot.

Jennifer: “Communicatie is heel belangrijk”, zegt Jennifer Jaumont. “Terwijl iedereen zich als een gek naar de winkels haast of zoveel mogelijk online bestellingen plaatst op Black Friday verdienen klanten een degelijk antwoord op de vraag waarom het tegen onze principes is om daaraan mee te doen.”

“Ik ben ervan overtuigd’, geeft Jennifer Maumont nog aan, “dat die transparantie de consument bewuster kan maken en kan overtuigen om voor ethische en duurzame producten wat meer te betalen. Maar het is ook in ons eigen belang.

Want door ons met die transparantie te profileren, zetten we ons ook op de kaart als één van de gangmakers van de slow fashion. Het kan volgens mij niet anders of wie nu al op het voorplan strijdt van de nieuwe economie, zal daar straks ook de vruchten van kunnen plukken.” 

Ethisch denken

De cijfers geven de onderneemster gelijk want in 2019 steeg de verkoop van het jonge merk maand na maand en tijdens de eerste twee maanden van 2020 was de groei zelfs spectaculair. Toen kwam natuurlijk corona. Maar ook dan bleef Jules & Jenn heel consequent.

Jennifer: “We hebben tijdens de lockdown, in tegenstelling tot anderen niets uitgeleverd. Klanten konden natuurlijk wel online bestellen, maar we vertelden hen er altijd bij dat ze voor de levering zouden moeten wachten tot na het einde van de lockdown.

We vonden dat we het niet konden maken om wat eigenlijk niet-essentiële verplaatsingen waren toch te doen. Zo droegen we ook een klein steentje bij tot een lagere CO²-emissie.

Vóór de quarantaine hadden we ook al een akkoord gesloten met Oxfam om heel wat producten die gebruikt zijn voor fotoshoots of waar kleine mankementjes aan zijn, gratis ter beschikking te stellen van het belangrijkste Oxfam-verkooppunt van Parijs.

Ethiek wordt in de toekomst absoluut één van de belangrijkste pijlers voor een bedrijf om zich te onderscheiden.”

Impactbedrijven

Jennifer Maumomt benadrukt dat de coronacrisis het niet evident maakt om vast te houden aan de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Jennifer: “Want zonder korte termijn is er geen lange termijn, maar een diepgaand engagement dat vanuit het hart komt om het milieu geen schade te berokkenen en de maatschappij positief te beïnvloeden, is volgens mij echt de enige weg die ondernemers nog kunnen bewandelen.

Zowel voor hun eigen goed als voor dat van de planeet. Alle innovatie-inspanningen moeten daarom verplicht langs de duurzaamheidsmeetlat.”

In het recent bij het Ayming Institute verschenen essay Profit & Planet, How innovation can help build a better world van Gilles Vermot Desroches, de sustainability-manager van Schneider Electric, en Fabien Mathieu, CEO van Ayming, staat dezelfde boodschap: de innovatie van morgen wordt alleen geaccepteerd als ze duurzaam, verantwoord en impactvol is.

“Het lijdt geen twijfel “, besluit Jennifer Maumont “dat we aan het begin staan van een grote transformatie. Als we willen dat die als gevolg van de klimaatproblematiek niet op een grote ramp uitdraait, zijn het de bedrijven die ons daarvoor moeten behoeden. En hoe bescheiden de schaal ook is waarop wij opereren, Jules & Jenn wil één van die bedrijven zijn.”