Re-story

View Original

📖 World Wide Waste-auteur Gerry McGovern: “Keer op keer stel ik vast dat digitaal verkwistend gedrag aanmoedigt”

Met de lockdown boomt video conferencing: we Zoomen, Hangouten, Meeten, Skypen en Teamen wat af. Maar die online meetings en trainingen zijn niet digitaal, ze zijn fysiek maakt Gerry McGovern duidelijk in zijn nieuwe boek World Wide Waste. Digitaal is geen synoniem voor groen en duurzaam. Veel beter dan digitale vergaderingen zijn geen vergaderingen. Minder vergaderingen> Vergaderingen die veel minder tijd kosten. Vergaderingen die nuttig zijn.

Gerry McGovern

‘Elke keer dat ik een e-mail download, draag ik bij aan de opwarming van de aarde. Elke keer dat ik tweet, zoek, een website bezoek, vervuil ik’, staat te lezen op de achterflap van het nieuwe boek World Wide Waste van de Ierse auteur Gerry McGovern.

Gerry: “Digitaal is fysiek. Die datacenters bevinden zich niet in de cloud. Ze staan ​​op het land in enorme fysieke gebouwen vol computers met een enorme energiehonger. Het lijkt onzichtbaar. Het lijkt goedkoop en gratis. Dat is het niet. Digitaal heeft een kost voor de Aarde.”

Obsessie voor de klant

Het is een inzicht dat ook bij hemzelf heeft moeten indalen. Gerry McGovern is een vermaard expert in customer experience: “Ik dacht altijd dat de gebruikerservaring, de klantenervaring alles was. Maar het is niets als we geen goede aarde-ervaring hebben.

Soms vraag ik me af hoe ik hoe ik zo dom kon zijn. Ik dacht altijd dat het Amazon-model het model voor de toekomst was: hun obsessie voor de klant was de weg die alle organisaties zouden moeten opgaan.

Er waren zeurende twijfels die ik gewoon negeerde: ‘Oké, Amazon behandelt zijn werknemers vreselijk en laat ze werken alsof het robots zijn’. Ik las hoe Amazon ambulances bij zijn magazijnen had staan, omdat werknemers regelmatig flauwvallen door het overwerken. Ik las over arbeiders die lege colaflessen meebrachten om in te plassen. 

Maar goed, het was allemaal in naam van de goede zaak: de obsessie voor de klant. En de klant boven alles plaatsen, is de juiste weg, toch? Binnen de kortste keren een levering over de rug van je werknemers de deur uit krijgen, dat is vooruitgang.

Maar obsessie. Denk eens even na over dat woord. Stel je een samenleving voor  die geobsedeerd raakt. Niet goed.”

Rebel

Het is niet voor het eerst dat Gerry McGovern me aan het denken zet en laat reflecteren op mijn eigen doen en laten. Net als hij, begon ik als muziekjournalist en toen ik de shift van muziek naar online marketing maakte, was hij een belangrijke inspirator. 

Met elk nieuw boek verraste hij me. Waar in zijn eerste boeken de focus op webcopywriting lag, ging zijn voorlaatste boek over de cultuurverandering die digitale transformatie vraagt. A rebel’s guide for digital transformation luidde de ondertitel. 

Een rebel, dat is Gerry wel. “Een rebel wil systematische verandering zien en verzet zich tegen hoe de zaken nu gaan, jarenlang als dat nodig is”, zei filosoof en schrijver Désanne van Brederode in een artikel in Trouw rond het afgelopen boekenweekthema ‘Dwarsdenkers en rebellen’. 

Dat klopt helemaal voor Gerry die met World Wide Waste een punt maakt dat hij ook al in zijn eerste boek Een website die werkt uit 2009 naar voren bracht: tot 90% van de digitale data wordt niet gebruikt. Weg met die webpagina’s die toch nooit worden bezocht.

Daarvoor ontwikkelde hij het Top Tasks managementmodel dat klanten centraal stelt door te onderzoeken voor welke toptaken ze naar een website komen en te meten of ze slagen die toptaken te voltooien. Aangestuurd vanuit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) werkt hij nu aan het bepalen van de toptaken van COVID-19-informatie. Dat moet leiden tot een sjabloon informatiearchitectuur die elk land kan gebruiken.

Aanmoediger verkwistend gedrag

Met zijn nieuwe boek in de hand heeft Gerry zijn tanden gezet in hoe digitaal onze planeet naar de knoppen helpt en wat we daaraan moeten doen. Ook deze keer begon dat met iets wat hem opviel.

Gerry: “Bij het werken met grotere organisaties heb ik regelmatig deelgenomen aan online vergaderingen met tussen de 20 en 100 mensen. Veel meer mensen dan wanneer die vergaderingen in een fysieke ruimte zouden plaatsvinden.

Vaak wordt aangenomen dat online meetings beter zijn voor het milieu dan fysieke meetings. Dat is niet altijd het geval. Op het eerste zicht lijkt het veel beter om een ​​online vergadering te hebben dan naar een vergadering te rijden. Zo eenvoudig is het echter niet. 

Gebaseerd op berekeningen schat ik dat de streamingkosten doorgaans niet meer dan 5% van de totale kost van een online meeting bedragen. 

Maar er zijn ook nog de verwerkingskosten. In veel organisaties worden vergaderingen opgenomen en bewaard en soms later door anderen bekeken. Er zijn ook kosten verbonden aan de apparaten die voor de vergaderingen worden gebruikt.

Verstandig gebruikt, kan digitaal beter zijn voor het milieu. Maar keer op keer stel ik vast dat digitaal zich ​​als een versneller gedraagt. Als een duplicator. Als een kopieerapparaat. Als een aanmoediging voor verkwistend gedrag.

Digitaal is geen synoniem voor groen en duurzaam. Veel beter dan digitale vergaderingen zijn geen vergaderingen. Minder vergaderingen. Vergaderingen die veel minder tijd kosten. Vergaderingen die nuttig zijn.”

Hij heeft gelijk. Laten we juist nu niet als een kip zonder kop  ‘business as usual’ in online meetingrooms voortzetten.

En eerlijk, zeg nu zelf: die online meetings zijn druk, stuntelig, met beelden van zaken die je niet wilt zien. Bovenal missen online meetings de energieoverdracht die er is als mensen echt samenkomen. Dan kun je, al is het op anderhalve meter afstand, toch nog beter iemand ontmoeten.

Het boek World Wide Waste van Gerry McGovern is verschenen bij Silver Beach. Meer info vind je hier.


Crowdfunding

Het kan wél anders! Daarom is het hoog tijd voor een nieuw verhaal. Zonder een nieuw verhaal kunnen we het oude verhaal immers niet loslaten. Meer dan ooit zijn we er dan ook van overtuigd dat goede journalistiek activisme is. Daarom zijn we met het online platform Re-story gestart. Op Re-story brengen we de verhalen van denkers met inspirerende ideeën en doeners met richtinggevende initiatieven voor een reset van het economisch en kapitalistisch systeem.

Help je mee inspirerende ideeën en richtinggevende initiatieven voor een reset van economie, onderwijs en maatschappij zichtbaar maken.