Re-story

View Original

📖 Voormalig Formule 1-coureur Nico Rosberg: “Aandacht voor duurzaamheid is juist een manier om betere financiële resultaten te boeken”

De vroegere Formule 1-coureur Nico Rosberg ontpopt zich in zijn leven na de sport tot belangrijk investeerder in start-ups die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Zo heeft hij een start-up in elektrische luchtmobiliteit en een netwerk van oplaadstations voor elektrische voertuigen een belangrijk financiële duw in de rug gegeven. In 2019 organiseerde hij ook de eerste editie van het Greentech Festival in Berlijn. In zijn investeringsfilosofie richt Rosberg zich meer op de oprichters dan op het bedrijfsmodel: “Het bedrijfsmodel kan en zal veranderen, soms radicaal, terwijl de oprichters de basis van het project blijven vormen”.

Nico Rosberg

Na een jarenlange concurrentiestrijd met ploegmaat Lewis Hamilton realiseerde de Duits-Finse racer Nico Rosberg, na twee jaar achter zijn ploegmaat op de tweede plaats te zijn gestrand, in 2016 zijn ultieme droom: hij werd wereldkampioen Formule 1. 

Vijf dagen na zijn triomf verraste hij vriend en vijand door zijn pensioen als F1-piloot aan te kondigen. Ook al had hij toen al een boontje voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie. zei hij nog geen zicht te hebben op wat hij echt wilde gaan doen.  

Ondertussen heeft Rosberg zich ontpopt tot een toonaangevende investeerder in toekomstgerichte technologiebedrijven die duurzame ontwikkeling hoog in het vaandel dragen. En in 2019 organiseerde hij het eerste Greentech Festival in Berlijn.

Impact hebben met investeringen 

Rosberg liet zich voor de eerste stappen in zijn carrière na de sport sterk inspireren door Elon Musk, die hij een paar jaar eerder had ontmoet na de Grote Prijs van Monaco. 

Hij ging ook in Silicon Valley een kijkje nemen om er ondernemers, vernieuwers en investeerders te ontmoeten en was verrast door wat hij zag. In de eerste plaats dat al deze bedrijven stuk voor stuk worden gekenmerkt door een grote wendbaarheid.  

Wat hem bij de ondernemers uit Silicon Valley verder ook opviel, was het vermogen om falen te omarmen als een mooie en leerrijke ervaring die hen sterker maken om opnieuw te beginnen.  

“Maar het belangrijkste”, zo zegt hij in een interview met Der Spiegel,  “was dat het me de ogen opende en op weg zette naar mogelijkheden om impact te hebben met investeringen in innovatie die van de wereld een betere plaats kunnen maken. Ik heb altijd al nuttig willen zijn. 

Schonere mobiliteit 

De belangrijkste investering van Nico Rosberg is deze in de Duitse start-up Lilium, die elektrische luchttaxi’s wil produceren. Eind maart, toen de coronacrisis al in bijna heel de wereld de economie had lamgelegd, haalde deze start-up in een kapitaalronde nog 240 miljoen euro op.

Volgens Rosberg kan Lillium een schoon en groen antwoord bieden op de mobiliteitsproblematiek: vliegen zonder de lucht te vervuilen en daarbij heel snel korte afstanden tot 500 kilometer overbruggen. Dat zou volgens hem wel eens een bijzonder interessant alternatief voor de auto kunnen zijn. 

Het bedrijf hoopt zijn elektrische luchttaxi midden dit decennium op de markt te brengen. De taxi biedt aan vier passagiers – plus in eerste instantie nog altijd een piloot – de mogelijkheid om op een duurzame manier in een uur een afstand van 300 kilometer af te leggen. 

Lilium wil ook een eigen app lanceren en transportservices aanbieden. Dat biedt uitzicht op aanzienlijke inkomsten in de toekomst, maar vergt anderzijds ook grotere investeringen vooraf. Om een succesvolle service met luchttaxi’s te kunnen opzetten, moeten immers nog grote hindernissen worden overwonnen.

Onder meer moeten de technologieën voor batterijen en autonome mobiliteit nog verder worden verfijnd. Daarnaast zijn ook nog grote investeringen in transportnetwerken en infrastructuur noodzakelijk. Tenslotte moeten ook de regelgevers en consumenten worden overtuigd.

Potentieel elektrische luchtmobiliteit

Het feit dat Lilium zoveel investeerders kan overtuigen toont echter dat strategische investeerders in het potentieel van elektrische luchttaxi’s geloven. Analisten vermoeden dat alleen al in 2020 in totaal meer dan 2 miljard dollar in start-ups voor vliegende elektrische mobiliteit zal worden geïnvesteerd. 

Anderen waarschuwen wel voor een periode van faillissementen en consolidaties, zeker omdat door de toename van het thuiswerk een deel van de marktmogelijkheden in woon-werkverkeer mogelijk wegvallen

“Niet alle projecten die mikken op elektrische luchtmobiliteit zullen overleven”, zegt ook Rosberg. “Maar het belangrijkste is dat steeds meer mensen nadenken over en zakelijke mogelijkheden zien in een schonere mobiliteit.”   

Ook de andere grote investering van Rosberg is gericht op elektrische mobiliteit. De voormalige autoracer heeft immers ook een belang genomen in Chargepoint, het grootste netwerk van oplaadstations voor elektrische voertuigen.

Greentech Festival

Door zijn investeringen in Lilium en Chargepoint kruiste Rosberg het pad van zoveel mensen die bezig zijn met een ander model dat hij zich geroepen voelde om de grote motor te zijn van het Greentech Festival

In 2019 organiseerde Rosberg de eerste editie van het festival in Berlijn en trok ruim 40.000 bezoekers. De tweede editie is door het coronavirus verschoven naar een nog niet nader bepaalde datum in de herfst. 

Het festival wil starters uit de sector van de groene technologie samenbrengen en tegelijk ook de  ecologie in de bedrijfscultuur van klassieke ondernemingen bevorderen.

Duurzaamheid in bedrijfscultuur inbedden

Hoe duurzaamheid in de cultuur van grote bedrijven kan worden ingebed, is volgens Rosberg dan ook een prangende vraag en een grote uitdaging, omdat veel ondernemers jammer genoeg duurzaamheid nog altijd als een rem zien op geld verdienen, terwijl aandacht voor duurzaamheid juist een manier is om betere financiële resultaten te boeken

De kern van mijn projecten en mijn investeringsfilosofie is dat ik mensen wil steunen die echt in hun project geloven en mijn steun vol passie inzetten voor duurzame innovatie.” 

Rosberg: "Ik heb geleerd me meer te richten op de oprichters dan op het bedrijfsmodel. Het bedrijfsmodel kan en zal veranderen, soms radicaal, terwijl de oprichters de basis van het project blijven vormen. Net als de wil om tot verandering te komen, zijn het uiteindelijk altijd de mensen die de cultuur bepalen".

De denkers en doeners die op Re-story aan bod komen, kunnen volgens ons op de weg naar een andere circulaire of regeneratieve economie de steun van grote namen als Rosberg goed gebruiken, omdat zij naast de capaciteit om te investeren ook belangrijke influencers zijn.