Re-story is een erkende coöperatieve vennootschap, omdat de toekomst een gezamenlijke onderneming is
Re-story is een erkende coöperatieve vennootschap van mensen en organisaties die de toekomst naar een bewustzijnssamenleving als een gezamenlijke onderneming zien.
Een coöperatie is in de definitie van de Internationale Coöperatieve Alliantie ‘een autonome organisatie van personen die zich vrijwillig verenigen om hun gemeenschappelijke economische, sociale en culturele behoeften en ambities te vervullen door middel van een onderneming waarvan ze samen eigenaar zijn en die ze democratisch controleren’.
Een coöperatieve vennootschap is dus meer dan gewoon een juridische vorm voor een onderneming, het is een ondernemingsmodel waarbij de coöperanten samen ondernemen, samen verantwoordelijkheid nemen en samen de meerwaarde delen.
Bij het opzetten van het coöperatieve model en het opstellen van de statuten zijn we begeleid door Cera Coopburo. Re-story is een door de Nationale Raad voor de Coöperatie erkende coöperatie.
Multistakeholdercoöperatie
Re-story is een door de Nationale Raad voor de Coöperatie erkende multistakeholdercoöperatie met verschillende soorten vennoten:
A-vennoten. Lezers hebben de mogelijkheid om als coöperant en dus mede-eigenaar te participeren in Re-story. (minimaal 1 aandeel)
B-vennoten. De werkers zijn natuurlijke personen of rechtspersonen die als werknemer, zelfstandige of via een dienstenovereenkomst verbonden zijn met cv Re-story. (minimaal 10 aandelen)
C-vennoten. Partners zijn natuurlijke of rechtspersonen die bepaalde diensten uitvoeren voor cv Re-story in overeenstemming met haar coöperatieve finaliteit, doel en voorwerp. (minimaal 4 aandelen)
D-vennoten. Believers, investeerders die het hoger doel en de missie van cv Re-story onderschrijven en daarin investeren. Ze beseffen dat die impact meer schuilt in de indirecte niet altijd makkelijk meetbare resultaten van de activiteiten van cv Re-story. (minimaal 20 aandelen)
Coöperant worden van de erkende cv Re-story betekent dat je 250 euro betaalt voor een aandeel.
Coöperanten hebben een drievoudige relatie met Re-story die ook het ‘psychologische eigenaarschap’ van de toekomst als een gezamenlijke onderneming versterkt.
Transactierelatie: de coöperant gebruikt de diensten van de coöperatie (als klant, als werker, als ondernemer…);
Eigenaarsrelatie: de coöperant is mede-eigenaar van de coöperatie.
Zeggenschapsrelatie: de coöperant controleert, bestuurt en beslist mee in de democratische besluitvorming van de coöperatie.
Doelmaximalisatie
Doelmaximalisatie in plaats van winstmaximalisatie is een belangrijk verschil tussen een coöperatieve vennootschap en een andere ondernemingsvorm.
De keuze voor het coöperatieve ondernemingsmodel is daarmee volgens ons al een nieuw verhaal op zichzelf. Niet winst, maar het doel staat voorop.
Het doel dat Re-story wil maximaliseren is samen deel te zijn van een nieuw levensvatbaar verhaal. Op zoek naar evenwicht, een echt normaal, naar verbinding met de ander en met onszelf, hebben we volgens ons een nieuw verhaal nodig. Een nieuw verhaal om in te geloven.
Een nieuw verhaal brengt een nieuw perspectief op de werkelijkheid. Een nieuw verhaal werkt bevrijdend, omdat we dan het oude verhaal - dat oude normaal - kunnen loslaten.
Volgens het klassieke economische denken ligt het voor de hand om Re-story in het hokje van de non-profits te steken.
Maar waarom zouden winst - beter voor mij - en doel - beter voor de wereld - niet hand in hand kunnen gaan? Sterker nog: waarom zou het doel niet de ware winst kunnen zijn? Het coöperatief ondernemingsmodel is geen of-of maar een én-én verhaal.
Zebra
Re-story ambieert een zebrabedrijf te zijn, een bedrijf dat gericht is op het realiseren van haar doel en als gevolg daarvan winst creëert. Zebrabedrijven proberen oplossingen te vinden voor echte problemen in onze wereld en tegelijk bestaande falende sociale systemen te repareren.
Zebrabedrijven proberen een evenwicht te vinden tussen winst en “purpose”, en ondersteunen de democratie, terwijl ze zich richten op het delen van macht en middelen.
Door dit te doen, creëren 'zebra's' een eerlijkere en meer verantwoordelijke samenleving die helpt en geneest, door te luisteren naar de klanten en gemeenschappen die ze bedienen.