Duizend jongeren inspireren
In de langetermijndoelen van cv Re-story hebben we onder andere opgenomen dat we tegen 2030 duizend jongeren geïnspireerd willen hebben tot denker, doener of maker. Daarvoor is het spits afgebeten.
Vanaf het nieuwe studiejaar in september 2022 gaan achttien studenten vier maanden werken rond een door Re-story coöperanten gestelde onderzoeksvraag. Daarnaast hebben in mei en juni 2022 zes studenten hun bachelorproef gedaan rond zebrabedrijven en -organisaties.
En eveneens bij de start van het nieuwe schooljaar spreken we in september met Tweeperenboom, Warme Scholen en Veranderwijs rond het op de kaart zetten van transformatie en transitie in het onderwijs. Kortom … we zijn op weg!
Hoe de studenten de bachelorproef rond zebrabedrijven aangepakt hebben, kan je lezen in het door hen geschreven verhaal dat ze ook aan DeWereldMorgen hebben aangeboden.
Jammer genoeg kregen ze geen reactie. Hier op Re-story lees je hun verhaal. En hier leggen we uit waarom zebrabedrijven volgens ons cruciaal zijn om de wereld in een andere richting te sturen.
Hoe de bal aan het rollen ging voor de achttien studenten ...
Bram Pynoo, docent aan de VIVES Hogeschool Kortrijk, schreef zich in voor de Duurzaamheid Hackathon die we afgelopen april samen met coöperant Jocelijn Geurts van Axudo, organiseerden.
Een paar weken later sprak ik met Bram af omdat hij het idee had de hackathon in het kader van de honours degree van VIVES te organiseren.
In het honours degree wordt een multidisciplinair team van excellente studenten geconfronteerd met een maatschappelijk relevante challenge die enkel met gevoel voor co-creatie, ondernemerszin en out-of-the-box-denken kan worden opgelost.
Het gesprek met Bram draaide iets anders uit en nu zijn we de opdrachtgever binnen de honours degree en gaan achttien de uitdaging aan om met een maatschappelijk relevante challenge aan de slag te gaan.
Mens en biosfeer
Ik stuurde een mail aan alle coöperanten in West-Vlaanderen met de vraag of ze zin hadden hieraan mee te werken. Coöperant Piet Quataert reageerde onmiddellijk met het voorstel het honours degree uit te voeren rond een startvraag gekaderd binnen het ‘Mens en Biosfeer’-programma van de Unesco.
Unesco biosfeergebieden zijn gebieden die gelden als proeftuin voor duurzame ontwikkeling. De Westvlaamse Zwinregio is een gebied met deze Unesco-status.
In deze biosfeergebieden worden manieren gezocht en nieuwe wetenschappelijke inzichten opgedaan om de mens meer in evenwicht te laten leven met zijn natuurlijke omgeving.
Daarbij gaan innovatieve methoden van natuurbehoud en bescherming van biodiversiteit hand in hand met de sociaal-economische ontwikkeling van een gebied.
Centraal in het ‘Mens en Biosfeer’-programma staat het streven naar duurzame ontwikkeling waarbij lokale en regionale partijen, zoals overheden, bewoners, bedrijven, scholen, kennisinstellingen en ngo’s, samenwerken vanuit een gezamenlijke visie.
Ook Re-story coöperanten Adrien Willems, Brecht Vanhecke en Gil Dumarey reageerden enthousiast. Gil schreef: “Als jongen van de Kust waar ik al wandelend groot werd in het Zwin (toen nog niet afgebakend) en één werd met dit prachtig stuk natuur tijdens wandelingen van Knokke over de Zwingeul richting het Zeeuwse Vlaanderen werk ik hier vrijblijvend graag aan mee.”
En coöperant Edith Vervliet tipte om ons aan te melden voor de Week van de Zwinstreek die eind september plaatsvindt.
Horizon 2040 voor de Zwinregio
De onderzoeksvraag die aan de studenten op 29 mei 2022 is voorgelegd, komt in het kort hierop neer: hoe zien de studenten het toekomstbeeld (horizon 2040) voor de Zwinregio? Het gaat dus over duurzame streekontwikkeling.
Woensdag 29 mei 2022 was de aftrap.
En wat voor een aftrap!
Bram opent de avond en vraagt aan de studenten om zichzelf kort voor te stellen. En uit dat voorstelrondje blijkt hoe divers de studentengroep qua leeftijd, achtergrond en studiegebied is samengesteld.
Een flamboyante jongedame stelt zichzelf voor als student met daarnaast een job als kunstonderwijzeres. “Dus, als we straks samen iets moeten doen met zingen, kom gerust naar mij”, zegt ze glimlachend.
Na het officiële gedeelte sprak ze me aan en vertelde me dat ze om meer impact te hebben eraan denkt om geen les meer te blijven geven, maar zich eerder te richten op het beleid.
“Nee! Niet doen!”, gooide ik er gelijk uit. “Impact kan je pas echt maken bij de kinderen en jongeren zelf. Zij zijn de toekomst!”
De volgende die zich aan ons voorstelt, is een man die reeds twintig jaar verpleger is in de thuiszorg. Hij heeft zijn dochter meegebracht als mentale ondersteuning. Na al die tijd alleen te werken en zijn werk te organiseren, vindt hij het nu toch wel spannend om zich vier maanden lang te omringen en intens samen te werken met anderen. Juist dát was wel de reden waarom hij zich had ingeschreven voor het honours degree.
Er volgen een jonge studente evenementmanagement, een jonge heer die de richting automatisering gekozen heeft, iemand in het studiegebied ‘gezondheid en voeding’ en een dame die reeds jaren lesgeeft en sinds januari via afstandsonderwijs weer is beginnen te studeren.
De perfecte mix voor zo een diverse onderwijsvraag waarbij Piet en Adrien tijdens de voorstelling van de opdracht de nadruk leggen op co-creatie tijdens het uitwerken van de onderzoeksvraag.
Zo gaaf wat we met de Re-story community actief bijdragen aan het grotere verhaal! Re-story staat naast de partners Vlajo, TUA West en Voka.