Onderwijs is geen Ronde van Frankrijk stelt Hans: “Wie ontwikkelingsgericht denkt, stapt af van vooraf getimede eindmeten. Elke leerling wordt stap per stap vooruit geholpen. Cruciaal daarvoor is het basisvertrouwen in leerkrachten.”
Meer lezenHet coronavirus dwong de overheid op enkele dagen tijd radicaal anders te gaan denken over de organisatie van onderwijs. Alle scholen in ons land zijn verplicht overgeschakeld op afstandsonderwijs, digitale hulpmiddelen en het herdenken van lesinhouden. In de chaos en hectiek van de huidige coronacrisis is het als school een uitdaging voldoende fit te blijven, stelt sociaal pedagoog en schoolmaker Bert Smits. Hij ziet dat scholen die al fit en wendbaar waren, nu aanmerkelijk beter voor de dag komen. In zijn nieuwe boek Iedereen schoolmaker toont hij hoe je als school met permanente verandering omgaat en reikt praktische handvatten aan om met kleine ingrepen het leervermogen van scholen te versterken.
Meer lezen‘Meer onderwijs is beter’, ‘Toetsen leidt tot beter onderwijs’, ‘Kinderen hebben sturing nodig’ en ‘Kinderen pesten nu eenmaal’ … Het zijn allemaal mythes: overtuigingen waaraan onterecht geloof wordt gehecht. In zijn boek 'Het gedwongen onderwijs voorbij' tackelt Peter Hartkamp 11 mythes over onderwijs. Dit zijn er vijf.
Meer lezen“Onderwijs is absoluut de cruciale schakel richting een transitie van de samenleving en economie”, stelt professor transitiekunde Jan Rotmans. Maar zo’n transitie in het onderwijs vergt zeker wel een generatie. Veel bedrijven kunnen daar volgens hem niet op wachten, dan gaan ze failliet. Daarom is de aan Erasmus Universiteit in Rotterdam verbonden professor voorstander om bedrijven bij het onderwijs te betrekken.
Meer lezen