Eind november moest Karel de Grote Hogeschool drie graduaatopleidingen gedwongen stopzetten omdat ze in een door de eveneens in Antwerpen gevestigde HP Hogeschool aangespannen zaak wegens oneerlijke concurrentie door het Grondwettelijk Hof nietig werden verklaard. Een streep door de passie dromen en toekomst van tweehonderd studenten. Hoe is het zover gekomen dat het systeem belangrijker is dan mensen? Omdat er in het hoger onderwijs een bikkelharde concurrentiestrijd om studenten wordt gevoerd, zet Eddy Van Hemelrijck in dit verhaal helder uiteen.
Meer lezenEr is geen weg terug naar normaal, stelt Nick, Meynen omdat niets aan de precorona-economie normaal was. Met zijn antwoord op vier korte kernachtige vragen schetst hij de kern van zijn boek en de rol die jij en wij spelen om de huidige pandemie een positieve wending voor de toekomst te geven.
Meer lezenDe meeste mensen denken dat je de top alleen kunt bereiken met talent en wat geluk. Niets is minder waar, schrijft Jeroen De Flander in zijn boek De wetenschap van succes. Grootse prestaties worden bepaald door drie bouwstenen: passie, meesterschap en veerkracht. In dit interview vertelt hij over de rol van die drie bouwstenen in het onderwijs.
Meer lezenAllemaal hebben we een verhaal. Het maakt wie we zijn en waarom we doen wat we doen. Vaak zitten die verhalen achter een muur. Het verhaal achter die muur ontdekken, dat is waar acteur en artistiek leider Stefan Perceval zich mee bezighoudt: “Elke dag kom ik mensen tegen die in onze maatschappij gekwalificeerd zijn met dit of dat label of als ‘te moeilijk’ worden bestempeld, maar bij wie we dus niet achter de muur kijken.”
Meer lezenWe zijn gekomen waar we nu zijn omdat we de slimste wezens zijn die ooit op aarde hebben geleefd. Maar om ons bestaan te kunnen voortzetten, is meer nodig dan intelligentie. Dat schrijft Sir David Attenborough in Een leven op onze planeet van. We moeten een nieuwe duurzame leefwijze ontdekken, die ons weer in balans brengt met de natuur.
Meer lezenKunst is belangrijk in de ontwikkeling van mensen en kinderen in het bijzonder. Daarom heeft Sabine Pauwaert het kinder-kunst-atelier LuKiArt opgericht. Een van de doelstellingen van LuKiArt is kinderen als een kunstenaar naar de wereld te laten kijken. Ze ziet in het atelier heel duidelijk dat als kinderen eenmaal in het lager onderwijs zitten, ze beknot worden in hun fantasie. Dat ze bang worden om fouten te maken.
Aan de andere kant merkt ze juist bij zieke kinderen dat zij, ook al zijn ze zwaar ziek, in hun hoofd nog overal naartoe kunnen. Verbeelding stopt nooit en werkt dag en nacht. Ieder kind is een kunstenaar, zegt Sabine, de moeilijkheid is er een te blijven als je groter wordt. “Wij proberen kinderen mee te pakken in een verhaal, leren hen technieken aan en laten ze dan doen. Experimenteren. Gewoon vrijlaten.”
Om iets nieuws te creëren dient er iets verstoord te worden … En er is geen nieuw begin zonder geschiedenis. De grootste uitdaging voor leiders van deze tijd is het respectvol meenemen van het verleden naar de toekomst. Met ‘Het Wiel van Leiderschap en Verandering’ gebaseerd op het medicijnwiel van de oorspronkelijke bevolking van Noord-Amerika, systemische principes en veranderkunde reikt organisatieadviseur en coach Ellie Van der Est leiders praktische handvatten aan die focussen op de menselijke kant van verandering als succesfactor.
Meer lezenPeter en Elisabeth Rosseel zijn vader en dochter. Ik spreek ze in de aanloop naar hun presentaties op SETT Gent, het grootste evenement in Vlaanderen rond de toekomst van het onderwijs. Peter spreekt er over visie, leiderschap en cultuur en hoe je gedragsverandering kunt realiseren. Zijn dochter Elisabeth spreekt over hoe innovatie de schoolcultuur positief kan veranderen. Over sterk en moedig leiderschap. Al die onderwerpen komen aan bod in dit dubbelgesprek met twee bevlogen mensen die niets liever willen dan (jonge) mensen in hun kracht zetten en houden: “Om de exploratiedrang te behouden, moeten we zorgen dat kinderen van jongs af leergierig blijven. Dat mensen aan zichzelf willen blijven werken en ontdekken, en zichzelf ontwikkelen.”
Meer lezenMaatschappelijke onderneemsters Veerle Huygen en Greet Heylen slaan de handen in elkaar om een antwoord te bieden op de sociale crisis die door corona alleen maar scherper is geworden. Vanuit hun ervaring met groepswerk willen ze bijdragen aan sociale cohesie en helpen een meer openhartige samenleving realiseren.
Meer lezenInternationaal erkend purpose-pionier Thomas Kolster, ook wel bekend als Mr. Goodvertising, is klaar met ‘purpose’. Hij noemt het een hero trap. Hij ziet een verschuiving van ‘purpose’ naar een transformatieve belofte: “Verandering begint niet bij Waarom, verandering begint bij Wie. Merken die mensen inspireren en transformeren stellen zich de vraag: wie kun je mensen helpen worden?”
Meer lezenHet coronavirus legt volgens Leen, van wie binnenkort het boek NI. Building the Future of Innovation on millions of years of Natural Intelligence verschijnt, pijnlijk de blinde vlekken van het huidige sociaal-economische denken bloot. In dit verhaal helpt ze aan de hand van drie inzichten uit de biologie begrijpen wat er momenteel aan het gebeuren is, waarom het gebeurt en hoe we op de juiste manier op de wereldwijde coronapandemie moeten reageren.
Meer lezenWe Zoomen, Hangouten, Meeten, Skypen en Teamen wat af. Maar digitaal is geen synoniem voor groen en duurzaam. Veel beter dan digitale vergaderingen zijn geen vergaderingen, minder vergaderingen, vergaderingen die veel minder tijd kosten, vergaderingen die nuttig zijn.
Meer lezenUGent economieprofessor geeft zijn economische analyse van de impact van de coronacrisis op de economie: “Ik hoop dat wij opnieuw op zoek gaan naar wat fundamenteel is voor de mens.”
Meer lezenHet coronavirus dwong de overheid op enkele dagen tijd radicaal anders te gaan denken over de organisatie van onderwijs. Alle scholen in ons land zijn verplicht overgeschakeld op afstandsonderwijs, digitale hulpmiddelen en het herdenken van lesinhouden. In de chaos en hectiek van de huidige coronacrisis is het als school een uitdaging voldoende fit te blijven, stelt sociaal pedagoog en schoolmaker Bert Smits. Hij ziet dat scholen die al fit en wendbaar waren, nu aanmerkelijk beter voor de dag komen. In zijn nieuwe boek Iedereen schoolmaker toont hij hoe je als school met permanente verandering omgaat en reikt praktische handvatten aan om met kleine ingrepen het leervermogen van scholen te versterken.
Meer lezen“Het gaat erom opnieuw te leren hopen, want de hartstocht van de hoop maakt de mensen breder in plaats van smaller. Hoop is geen zweverig concept, maar bittere noodzaak om in verzet te komen en niet langer zwijgend in te stemmen met het huidige beleid.”
Meer lezenDe mensheid heeft eigenlijk geen economisch, logistiek of sociaal probleem, maar een diep spiritueel probleem. Het gaat om een existentiële crisis. Maar de grote ommekeer staat te gebeuren, vertelt oud-hockeyinternational en spiritueel schrijver Ronald Jan Heijn: “We zitten niet zozeer in een evolutie à la Darwin, we zitten eerst en vooral in een geestelijke evolutie”
Meer lezenDe Venezolaans-Britse innovatiedenker Carlota Perez is bijna 80 en ze denkt er niet aan ooit met pensioen te gaan. Ze verwierf bekendheid als auteur van Technological Revolutions and Financial Capital: the Dynamics of Bubbles and Golden Ages. En in lijn met de theorie die ze daarin uit de doeken doet, gelooft ze dat we aan de vooravond van een nieuwe gouden eeuw staan, met een leidende rol voor Europa
Meer lezen